sobota, 20 września 2014

Empanada gallega - przepis na galisyjską empanadę

 Empanada gallega to jedno z najbardziej tradycyjnych galisyjskich dań. Była znana już w VII wieku. Zabierali ją w drogę podróżnicy i pielgrzymi, bo ciasto doskonale chroniło nadzienie przed pyłem i kurzem. Najczęściej nadziewa się ją owocami morza, tuńczykiem, sardynkami lub mięsem mielonym, ale w zasadzie nic nie powinno nas ograniczać. Jadłam w Galicii empanadę robioną przez wegetarian - z grzybami, cebulą, papryką i pomidorami - i była doskonała!

Empanada w pewien sposób przypomina pizzę, bo także składa się z ciasta drożdżowego i nadzienia, lecz jest mniej kaloryczna, bo nie dodaje się do niej sera.

Ale to nie ja dzisiaj bawiłam się w kuchni, lecz moja mama z pomocą taty. Ja robiłam zdjęcia. Przepis na ciasto pochodzi od galisyjskiej staruszki - mamy koleżanki mojej mamy. Natomiast farsz to inwencja twórcza nasza i naszej lodówki.

 Przepis

Przepis na ciasto:

70 dkg mąki
2 jaja
6 dkg drożdży
3 łyżki oliwy
łyżeczka soli
odrobina cukru
szklanka ciepłej wody

Drożdże i cukier rozpuścić w wodzie, dodać 3-4 łyżki mąki.Wymieszać i odstawić na około pół h. Po tym czasie dodać resztę mąki, sól, jaja, oliwę i resztę wody. Wyrobić ciasto i odstawić do wyrośnięcia, aż podwoi swoją objętość.



Przepis na farsz:

Farsz:
2 duże cebule
3 pomidory
2 papryki
kawałeczek chorizo
30 dkg kurczaka
natka pietruszki - garść

Pomidory sparzyć, kurczaka i paprykę upiec w piekarniku. Cebulę pokroić i podsmażyć na oliwie razem z pokrojoną w kostkę kiełbasą i posiekaną pietruszką.


Ostudzić. Dodać pomidory, paprykę i kurczaka. Doprawić solą i pieprzem.



Trochę więcej niż 1/2 ciasta rozwałkować i wyłożyć na blachę pozostawiając brzegi do zawinięcia.



Wyłożyć farsz. Drugą część ciasta rozwałkować i przykryć nią farsz. Zawinąć brzegi.



Posmarować roztrzepanym jajkiem.
Wstawić do piekarnika na około 40 min i piec w temperaturze 180 stopni.

Po tym czasie można już wyjąć to pachnące cudo:


I najlepsza część całego gotowania - konsumpcja:



Dobra rada: Najlepiej przygotować farsz, kiedy ciasto rośnie, bo wtedy oszczędza się sporo czasu. Smacznego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz